ویژگی FidelityFX Super Resolution یا بهاختصار FSR تنها برای کارتهای گرافیکی رادئون توسعه داده نشده و درواقع، میتوان از آن برای افزایش عملکرد کارتها و پردازندههای گرافیکی انویدیا نیز استفاده کرد. با فعالشدن FSR، عملکرد کارت گرافیکی در حالت نیتیو تا دو برابر افزایش مییابد و درنتیجه، منابع بیشتری برای اجرای هرچه بهتر بازیهای ویدئویی آزاد میشود.
درواقع، FSR میتواند تقریبا به اکثر کارتها و پردازندههای گرافیکی جدید کمک کند تا بازیهای ویدئویی را در فریمریت بیشتری اجرا کنند. انتظار میرود FSR از ۲۲ ژوئن (۱ تیر) دراختیار علاقهمندان قرار گیرد. در اوضاعواحوال فعلی که برای مثال خرید کارت گرافیکی مانند RTX 3090 درحدود ۱،۵۰۰ دلار تمام میشود، طبیعتا نرمافزار یا هر ابزاری که باعث بهبود عملکرد کارتهای گرافیکی قدیمی شوند، با استقبال گیمرها روبهرو خواهد شد.
در آزمایشی که اسکات هرکلمن، مدیر بخش رادئون AMD، انجام داده است، عملکرد سیستمی بررسی میشود که به کارت گرافیکی GTX 1060 انویدیا مجهز شده است. در این آزمایش، عملکرد دستگاه هنگام اجرای بازی گادفال سنجیده میشود. با فعالسازی ویژگی FidelityFX Super Resolution یا FSR، شاهد هستیم که عملکرد دستگاه ۴۱ درصد بهینهتر میشود و فریمریت بازی افزایش مییابد.
چنین اتفاقی در حالی رخ میدهد که تکنولوژی نمونهبرداری فوقپیشرفته یادگیری ماشینی یا DLSS انویدیا فقط روی کارتهای گرافیکی سری GeForce RTX اجرا میشود و از آن برای بهبود عملکرد کارتهای گرافیکی رادئون AMD نمیتوان استفاده کردد دراینمیان، FidelityFX Super Resolution نهتنها روی تقریبا تمامی کارتهای گرافیکی سری ۴۰۰ RX رادئون به بعد کار میکند؛ بلکه از سری GRX 10 انویدیا تا مدلهای جدیدتر میتوان از فناوری FSR برای بهبود عملکرد کارت گرافیکی یا پردازنده گرافیکی استفاده کرد.
ازنظر عملکرد، تفاوتهای زیادی میان DLSS انویدیا و FSR شرکت AMD وجود دارد. DLSS از یادگیری ماشینی و نمونهبرداری موقتی برای بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی استفاده میکند؛ ولی آنچه از گفتههای هرکلمن میتوان برداشت کرد، FSR از نمونهبرداری فاصلهای استفاده میکند. متأسفانه هرکلمن اطلاعات بسیار کمی از FSR دراختیارمان قرار داده است؛ اما آنچه رسانهها از نحوه عملکرد FSR متوجه شدهاند، این گونه توضیح داده میشود که پردازنده ابتدا فریمی در رزولوشن پایینی میسازد و سپس روی صفحه با رزولوشن بهمراتب بیشتری رندر میکند. دراینبین، از تکنیکهایی نیز برای پرکردن پیکسلهای خالی یا بیرنگ استفاده میشود. چنین اقدامی به بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی و درنتیجه، افزایش فریم ریت کمک میکند.
فناوری DLSS نیز ابتدا فریمی با رزولوشن پایین میسازد؛ اما برای افزایش رزولوشن از تکنیک دیگری استفاده میکند. در نسل اول DLSS، تصاویر نهایی گاهی اوقات بسیار تیرهوتار بودند؛ اما نسل جدید DLSS میتواند تصاویری با کیفیت بهمراتب بهتری ارائه دهد. هرکلمن توضیح داده است FSR را میتوان در چند کیفیت خروجی مختلف استفاده کرد که عبارتاند از:
- Ultra Quality
- Quality
- Balanced
- Performance
در ترتیب ذکرشده، گزینه اول بهترین کیفیت ممکن را ارائه میدهد؛ اما هرچه انتخاب بهسمت Performance پیش برود، از کیفیت تصویر کاسته و به تجربه نرم و روانتر بازی اهمیت داده میشود. درواقع، انتخاب Performance بیشترین نرخ فریم و Ultra Quality بیشترین کیفیت ممکن را به کاربر ارائه میدهد، هرکلمن توضیح داده است Ultra Quality تقریبا نزدیک به نیتیو رندرینگ است و حالت Performance نیز میتواند نرخ فریمی تا دو برابر بیشتر از حالت نیتیو رندرینگ در رزولوشن 4K به کاربر ارائه دهد.
متأسفانه تعداد بسیار کمی از بازیهای روز دنیا از حالت FSR شرکت AMD پشتیبانی میکنند. درحقیقت، تنها با نصب اپلیکیشن به بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی نمیرسید و باید بازی نیز از چنین ویژگی پشتیبانی کند. بااینحال، هرکلمن وعده داده تا سال ۲۰۲۲ بسیاری از بازیهای روز دنیا از FSR پشتیبانی کنند.
دیدگاه خود را بنویسید